ترانس جریان دستی
نوشته شده توسط : alirezam216

ترانس جریان تابلو برق صنعتی چیست

ترانس جریان یکی از تجهیزات پرکاربرد در زمینه ی طراحی تابلو برق های صنعتی است که نقش تبدیل جریان و جداسازی الکتریکی به منظور تسهیل اندازه گیری، حفاظت، کنترل و ایجاد جریان نسبتاً یکنواخت را دارد. در واقع ترانسفورماتور جریان، ابزاری است که بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی جریان زیادی را در سمت اصلی به یک جریان کوچک در سمت ثانویه تبدیل می کند.

ساختار داخلی ترانسفورماتور جریان

هر ترانس جریان دارای سه ترکیب اساسی زیر است:

سیم پیچ اولیه

هسته آهنی

سیم پیچ ثانویه

انواع ترانس جریان

با توجه به کاربردهای تابلو برق های مختلف ترانس های جریان را می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

ترانسفورماتور جریان برای اندازه گیری

اطلاعات فعلی شبکه برق را به دستگاه های اندازه گیری و اندازه گیری در محدوده جریان عملکرد طبیعی ارائه می دهد و

نقش تبدیل جریان و جداسازی الکتریکی را بازی می کند.

ترانس جریان حفاظت

اطلاعات جریان خطای شبکه را برای حفاظت از رله و سایر دستگاه ها در شرایط خطای شبکه فراهم می کند که راهی برای محافظت از ایمنی سیستم منبع تغذیه می باشد.ترانس های محافظتی فقط زمانی شروع به کار می کنند که جریان چندین ده برابر جریان عادی بزرگتر باشد.

ترانس های جریان Wound

این ترانس که به ترانس اولیه سیم پیچی شده نیز معروف است، دارای سیم پیچ اولیه است که در داخل ترانسفورماتور ساخته شده است که به صورت سری با هادی اندازه گیری جریان متصل می شود. ترانس های زخم عمد تا برای اندازه گیری جریان از 1 آمپر تا 100 آمپر استفاده می شوند.

ترانس جریان Toroidal

این ترانسفورماتور سیم پیچ اولیه ندارد و خطی که از طریق آن جریان در شبکه جریان می یابد از طریق یک سوراخ یا یک پنجره به ترانسفورماتور متصل می شود. مزیت اصلی این ترانس این است که ترانس دارای یک شکل متقارن است که به دلیل آن جریان نشت کمی دارد، بنابراین تداخل الکترومغناطیسی کمتری دارد.

ترانسفورماتورهای نوع میله ای

ترانس های نوع میله ای فقط سیم پیچ ثانویه دارند و رسانایی که ترانس بر روی آن سوار شده است به عنوان سیم پیچ اولیه ترانس جریان عمل خواهد کرد.

ترانس جریان دستی

این نوع ترانس جریان، ترکیبی از یک ترانس جریان و یک آمپرمتر است که هسته آهنی ترانسفورماتور جریان را می توان هنگام سفت شدن آچار باز کرد.سیمی که جریان اندازه گیری شده از آن عبور می کند می تواند بدون قطع شدن از دهانه هسته آهن عبور کند و هنگام آزاد شدن آچار هسته آهن بسته می شود.

تابلو برق صنعتی 

 تابلو سلول ریتال 

کفپوش عایق برق 

 

روش سیم کشی ترانس جریان

در سیم کشی ترانس جریان باید از اصل سری پیروی شود، یعنی سیم پیچ اولیه باید به صورت سری با مدار مورد آزمایش وصل شود و رسیم پیچ ثانویه نیز باید به همه بارهای دستگاه متصل شود. درواقع سیم پیچ اولیه باید به صورت سری با مدار مورد آزمایش وصل شود و سیم پیچ ثانویه نیز باید به همه بارهای دستگاه متصل شود.

هم چنین به منظور جلوگیری از خطای ناشی از جرقه زدن بوش ترانس جریان از نوع ستون، ترانس  جریان معمولاً در خط خروجی یا ترانس قطع کننده مدار چیده می شود. فرم سیم کشی ترانس جریان به فرم اتصال بین ترانس جریان و ابزار اندازه گیری یا رله محافظ بستگی دارد. روش سیم کشی ترانس جریان با توجه به نیاز عملیاتی باری که به آن متصل است تعیین می شود.

متداول ترین روش های سیم کشی ترانس جریان

تک فاز: هنگامی که سیم کشی تک فاز در بار سه فاز است، می توان از جریان تک فاز برای بازتاب مقدار جریان سه فاز استفاده کرد که عمدتا برای اندازه گیری مدارها استفاده می شود.

ستاره: این روش سیم کشی در سیستم های اتصال جریان بزرگ برای محافظت از اتصال کوتاه سه فاز و اتصال کوتاه دو فاز مدار استفاده می شود.

ستاره سه فاز: از سه ترانس جریان یکسان تشکیل شده است. که هر فاز دارای جریان است و هنگامی که بار سه فاز نامتعادل باشد، جریان در خط مشترک جریان خواهد داشت. در این زمان، خط مشترک را نمی توان قطع کرد، در غیر این صورت خطاهای اندازه گیری رخ می دهد.

 





:: برچسب‌ها: تابلو برق صنعتی , تابلو سلول ریتال , کفپوش عایق برق ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: