نوشته شده توسط : alirezam216

طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و اقامتگاه‌های غیررسمی

بر اساس ماده ۴۲ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، به منظور سرعت بخشیدن در اجرای طرح‌های بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی و به منظور تحقق مدیریت هماهنگ، اقدامات زیر انجام می‌شود:

1- دفاتر خدمات نوسازی محدوده‌ها و محلات مورد نظر توسط بخش غیردولتی تحت نظارت شهرداری‌ها تشکیل می‌شود. ساز و کار تشکیل، شرح خدمات، قوانین و ضوابط مربوط، ظرف دو ماه از ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور تهیه و اعلام می‌شود. در طول دوران نوسازی کلیه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند اختیارات خود را به دفاتر خدمات نوسازی واگذار نمایند.

2- حق‌الامتیاز آب، برق، گاز، تلفن و مانند آن در محدوده‌های مربوط پس از نوسازی و بدون دریافت حق نگهداری محفوظ بوده و دستگاه‌های مربوطه باید در اولین فرصت نسبت به برقراری و تأمین خدمات مورد نیاز و مازاد بر (اضافه بر) وضع قبل از نوسازی اقدام کنند.

3- ادارات ثبت اسناد و املاک با اولویت و خارج از نوبت نسبت به انجام امور ثبتی مربوط به تجمیع، تفکیک و افراز (تقسیم مال مشترک) و صدور اسناد و مانند آن اقدام می‌کنند.

4- هزینه‌های بخش غیردولتی در جهت تأمین خدمات و فضاهای عمومی، فرهنگی و مذهبی در این مناطق به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مودیان (پرداخت کنندگان) خواهد بود.

اقدامات تأمین زمین و بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید

بر اساس ماده ۴۳ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387، وزارت مسکن و شهرسازی با هدف تأمین زمین و بهره‌برداری از ظرفیت های جدید حاصل از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی و تولید و عرضه مسکن توسط بخش غیردولتی به میزان سهم برنامه‌های پیش‌بینی شده در بافت‌های مذکور (یاد شده) به شرح زیر حمایت می‌کند:

1- کلیه زمین های واقع در محدوده بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی متعلق به وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی که ۱۰۰% سهام آنها متعلق به دولت می‌باشد، برای حمایت از این امر اختصاص می‌یابد.

2- برای اجرای پروژه‌های الگوی نوسازی در احداث و ساخت مسکن از محل اراضی و زمین‌های بند (۱) ماده 43 این آیین‌نامه و اراضی (زمین‌ها) در اختیار، واگذاری زمین به شکل فروش به قیمت کارشناسی روز بر اساس اعلام کارشناس رسمی با تقسیط حداکثر پنج سال یا به شکل اجاره بلندمدت و یا به شکل اجاره به شرط تملیک (مالکیت) به مجریان طرح‌ها و متقاضیان دارای شرایط بر اساس دستورالعملی که توسط وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ خواهد شد، صورت می‌گیرد.

 وکیل ملکی



:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 شهريور 1398 | نظرات ()