نوشته شده توسط : alirezam216

نگهداری و پرورش گیاهِ خاص سیکاس
سیکاس گیاهیست مقاوم که هم در آپارتمان و هم در فضای خانه قابل نگهداری است و به دلیل رشد کم، گیاهی نسبتا گران و از نظر زیبایی و جلوه گیاهی لوکس و تشریفاتی به حساب می آید و همچنین در باغچه کاری و زیبایی فضای سبز باغ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در اینستاگرام گلابتون ما را دنبال کنید.

نام فارسی: نخل زینتی

خاستگاه: جنوب ژاپن

نام انگلیسی:
Sago palm
نام علمی: Cycas Revoluta
خانواده: Cycadaceae – سیکاداسه

نام های دیگر: نخل ساگو – نخل زینتی – سیکاد ، گل سیکاس مینیاتوری

 

مشخصات گل سیکاس :
سیکاس با نام علمی “Cycas Revoluta” بومی ژاپن بوده و اغلب زینت بخش سالنهای بزرگ، ادارات، مکانهای تجاری و خانگی است و گونه رولتا در ایران از دیگر انواع آن متداول تر و محبوب تر و شناخته شده تر است و یکی از بزرگترین های این گونه در باغ گیاه شناسی کیو KEW در انگلستان نگهداری میشود.

از برگ های زیبا و سبز گیاه سیکاس جهت تزیین دسته گل، تاج گل و عید پاک در سراسر جهان استفاده می شود و چون این گیاه در سال در هر نوبت گل دهی، حدود ۲۰ تا ۴۰ برگ می دهد برگ این گیاه نسبت به گیاهان دیگر نیز قیمتی است. این گیاه دارای سرعت رشد بسیار کم و عمر طولانی می باشد.

نوع سیکاس رولوتا که در ایران و عمدتاً در شمال ایران کشت می گردد دارای برگ های سبز پررنگ است. برگها به صورت متحدالمرکز معمولا در اردیبهشت همه با هم به یکباره ظاهر می گردند و در صورت مهیا بودن شرایط از نظر رطوبت و دما در شهریور نیز برگ دهی می نمایند. همچنین رنگ میوه سیکاس از خاکستری به نارنجی متمایل می‌گردد.

نکته: سیکاس درخت دو پایه ای است ( سیکاس نر و سیکاس ماده ) و پایه نر دارای کیسه محتوی گرده گل و گیاه ماده دارای تخمدان است . برگهای پایه نر کوتاه ، پهن و کلفت بوده و در سطح زیر آن چندین کیسه گرده وجود دارد که بوسیله یک شکاف طولی مقدار بسیار زیادی گرده گل به خارج می ریزند .برگهای پایه گل سیکاس ماده مسطح است و از کرکهای خرمایی رنگ پوشیده شده و در سطح بالایی آنها شرابه ای انگشت مانند یا دندانه دار می باشد .

 

شرایط نگهداری سیکاس در آپارتمان :
دمای مناسب سیکاس :
دما قابل تحمل برای نخل سیکاس در حدود ۲۴+الی ۱- سانتیگراد می باشد. برای نگهداری سیکاس در زمستان توجه کنید که اگر دما از ۱- درجه کمتر شود امکان دارد گیاه از بین برود. ولی اگر نرم شود باز هم امکان بهبودی آن وجود دارد. بارش تگرگ سبب ایجاد لکه های زرد رنگ به صورت نقطه ای بر روی سطح برگچه ها می گردد.

میزان آبیاری سیکاس :
این گیاه به کم آبی مقاوم است زیرا ساقه آن آب را در خود ذخیره می‌کند و در زمان کمبود آب از آن استفاده می‌کند. آنرا زمانی آب دهید که سطح خاک تا عمق ۵-۲ سانتیمتری خشک شده باشد.

اگر در گلدان کاشته می شود اجازه دهید هردفعه که خاک گلدان سیکاس خشک شد آنرا را آبیاری کنید این گیاه دوست ندارد خاکش دایم خیس باشد،. ولی برعکس اگر در خاک کاشته شده باشد خشکی را نیز می‌تواند تحمل کند ولی در باغ در فصل تابستان که هوا گرم است هفته ای ۲ بار هم میتوان آب داد. نکته مهم درباره نحوه آبیاری نخل سیکاس این که هرگز روی برگها گیاه آبپاشی نکنید زیرا باعث پوسیدن گیاه می شود.

نور مناسب برای سیکاس :
نور مورد نیاز سیکاس نور مستقیم خورشید است ولی خود را با محیط داخل اتاق نیز تطبیق می دهد به طوری که چند ساعتی از نور صبح یا غروب آفتاب به آن بتابد. همچنین زمانی که برگ های تازه و جوان گیاه که نرم و لطیف هستند ظاهر می گردد تا دو هفته ای که به خود حالت سخت و خشنی بگیرد یکی از حساس ترین دوران برای سیکاس است. زیرا کوچک ترین ضربه به برگچه ها و همچنین فعالیت بیش از حد حشرات نیز می تواند به آن ها آسیب برساند.

درطول این دوره براثر عاملی به نام نور گرایی اگر برگ ها در محیطی پر نور ظاهر شوند به دلیل شدید بودن نور،برگ ها کوتاه می مانند ولی در غیر این صورت برگ ها بلند با فاصله زیاد بین برگچه ها می گردد. در ضمن بر اساس تجربه افزایش آبیاری در دوران برگ دهی گیاه سبب بهبود برگ دهی و رشد و نمود آن ها می شود البته به اندازه کافی!

 



:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آذر 1399 | نظرات ()